Tasarım Araştırması
Tasarım araştırması ile firmalar, sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların tasarımlarını görebilirler. Böylece tescilli tasarımları görerek farkında olmadan yapılan tasarım ihlallerinin önüne geçebilir…
Detaylı Bilgi AlBir tasarım iki boyutlu veya üç boyutlu olabilir. Örneğin bir mutfak robotunun dış görünümü tasarıma konu olabilir. Benzer şekilde bir kumaş veya halı deseni de tasarıma konu olabilir. Hatta bir ürünün bir parçası da tasarıma konu olabilir. Bir otomobilin farları veya bir buzdolabının kapı açma kolu gibi. Bir tasarımın, fikrî haklar bakımından tasarım başvurusu yapılıp koruma elde edebilmesi için onun dünyada yeni ve ayırt edici niteliğe haiz olması gereklidir.
Bir tasarım bilindiği kadarı ise, dünyada yeni ise tasarım korumasının bir şartını sağlıyor demektir. Yenilikten kasıt tasarımın piyasaya daha önce sürülmemiş olmasıdır. Her hangi bir nedenden dolayı fuar, sergi vb. gibi piyasaya sürme durumlarında üzerinden 1 yılın geçmemesi gerekir.
Bir tasarım benzerlerine göre farklı ise ayırt edici özelliğe sahip demektir. Ayırt edicilik, bir tasarımın bilgilenmiş kullanıcı üzerinde yarattığı genel izlenim ile herhangi bir tasarımın böyle bir kullanıcıda yarattığı genel izlenim arasında belirgin bir farklılık olmasını ifade etmektedir. Ayırt edici niteliğin değerlendirilmesinde, birbirleri ile kıyaslanan tasarımların ilke olarak farklılıklarından çok ortak özelliklerinin değerlendirilmesine ağırlık verilir ve tasarımcının tasarımı geliştirme açısından ne kadar seçenek özgürlüğüne sahip olduğu göz önüne alınır. Piyasada çokça bahsedildiği gibi bir tasarımın tescil edilmesi için “7 farklı özellik” veya “%50 farklı” olması gibi benzetmeler kesinlikle yanlış ifadelerdir.
Bu şartları sağlayan bir tasarım tescili ile hukuki koruma elde edebilir.
KORDINAT bünyesinde yürütülen tasarım korumalarında bir tasarım başvurusu ve tescili genel anlamda şu aşamalardan geçer;
ç) Paris Sözleşmesinin 2. mükerrer 6.maddesi kapsamında yer alan hükümranlık alametleri ile bu kapsam dışında kalan ancak kamuyu ilgilendiren, dini, tarihi ve kültürel değerler bakımından halka mal olmuş ve ilgili mercilerin tescil izni vermediği işaretlerin, armaların, nişanların veya adlandırmaların uygunsuz kullanımını içeren,
Altıncı fıkranın (b) ve (ç) bentleri kapsamında verilen ret kararının tasarımın sadece bir bölümüne ilişkin bulunması halinde, sadece o bölümle ilgili kısmi ret kararı verilir. Kısmi ret sonucunda tescilin devamı için kalan kısmın koruma şartlarını sağlaması ve tasarım kimliğini muhafaza etmesi şarttır.
Tasarımda en önemli iki unsur; tasarım konusu ürünün veya bir ürün parçasının dünyada yeni ve ayırt edici olmasıdır. Ancak bu yenilik elbette ki teknik olarak veya işlevsel olarak değil görsel yenilik olarak anlaşılmalıdır.
Tasarım başvuru sahipleri bakımından gelen itirazlara karşı savunma hayati derecede önemlidir. Tasarım temel olarak sektörde rekabetçe öne geçebilmek ve daha çok kazanç için yapılır. İşte bu iki durumu kalıcı hale getirmek tasarım tescili ile mümkün olabilir. En azından tasarım tescili güçlü bir araçtır burada. Tasarım tescili yapıp gelen bir itiraz ile bu gücün veya hakkın elde gitmemesi adına tasarım itirazına karşı güçlü bir cevap vermek gerekir ve itirazı etkisiz kılmak gerekir.
Tescilsiz Tasarım koruması;
Türkiye’de ilk kez kamuya sunulmuş olması şartı ile 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanununun 55. Madde 4.fıkra, 56. Madde 4b fıkra, 59. Madde 4. Fıkra kapsamında tescilsiz tasarımlar 3 yıl korunur. Tescilsiz tasarımlar sahibine sadece korunan tasarımın aynısının veya genel izlenim itibariyle ayırt edilemeyecek kadar benzerinin kopyalanmasının engellenmesi hakkını verir. Özellikle hızlı tüketim ürünleri ve moda sektörü için bu uygulama daha önemlidir.
KORDİNAT, müşterilerinin yaptığı tasarımların rekabette etkin olarak kullanılabilmesi amacıyla tasarım başvurusu, tescili ve yönetimi işlemlerini sektörde tecrübeli vekilleri aracılığı ile yürütmektedir. Tasarım başvurusunun etkili yönetilmesi iyi bir tasarıma dayalı rekabet stratejisi ile birleştirilirse kuşkusuz firmalar için önemli avantajlar elde edilir.
Tasarım araştırması ile firmalar, sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların tasarımlarını görebilirler. Böylece tescilli tasarımları görerek farkında olmadan yapılan tasarım ihlallerinin önüne geçebilir…
Detaylı Bilgi AlBir tasarım iki boyutlu veya üç boyutlu olabilir. Örneğin bir mutfak robotunun dış görünümü tasarıma konu olabilir. Benzer şekilde bir kumaş veya halı deseni de tasarıma konu olabilir. Hatta bir ürünün…
Detaylı Bilgi AlTasarım üretmek ve bu tasarımları tescil ile tekel altına almak İnovasyon stratejisinin önemli bir avantajıdır. İnovasyonu tasarımla yapmak, teknik olarak ürün, yöntem ve sistem geliştirmek için için ciddi Ar-Ge yatırımları..
Detaylı Bilgi AlBir çok fikrî mülkiyet hakkı gibi tasarımlar da ancak tescil edildikleri ülkelerde geçerlidir. Eğer tasarım konusu ürün yurt dışında da kullanılacaksa o ülkelerde de tasarım başvurusu yapıp koruma almak gereklidir
Detaylı Bilgi AlTasarımlar, tüm mülkiyetlerde yapılan satış, kiralama, miras vb gibi işlemelere konu olabilirler. Bu işlemlerden piyasada en çok kullanılanı lisans (kiralama) ve devir işlemleridir Gerek tasarım başvuruları gerekse tescilli tasarımların…
Detaylı Bilgi AlBir firmanın işleri iyiye giderken birden patent ihlal davasısı ile karşılaşması mümkündür. Veya tersi iyi bir tasarım yapmışken ve bundan iyi kazançlar elde etmek isterken rakipleri tasarımlarını taklit edip arzu ettiği…
Detaylı Bilgi AlPowered by WhatsApp Chat
WhatsApp Chat is free, download and try it now here!