1970’lerin Petrol Krizi, Kopenhag’ın Bir Bisiklet Cenneti Olmasına Nasıl Yardımcı Oldu?
Kopenhag’da yoğun iş saatlerine bisikletli insanlar hâkim: Şehir sakinlerinin yaklaşık üçte ikisi artık araba kullanmak yerine okula veya işe bisikletle gidiyor. Bu kaçınılmaz bir gerçek değildi: Bisikletler 1900’lerin başlarında şehirde popülerdi, ancak 1950’lerde insanlar zenginleştikçe ve banliyölere taşındıkça, arabalar yollarda bisikletleri solladı.
1960’lara gelindiğinde, şehir planlamacıları arabaları gelecek, bisikletleri ise modası geçmiş olarak gördüler. Yeni kentsel otoyollar eklemek ve bazılarının yer israfı olduğunu düşündüğü bisiklet yollarını ortadan kaldırmak için vizyonlar çizdiler. Ancak petrol fiyatlarının birkaç gün içinde dört katına çıktığı 1973 küresel petrol krizi, şehri farklı bir yöne itmeye yardımcı oldu.
Petrol ambargosu öncesinde bile, Ortadoğulu tedarikçiler İsrail’deki bir ihtilaf nedeniyle bazı ülkelere yakıt satmayı bıraktığında, bazı Kopenhaglılar Amerikan şehir planlaması örneğini izlemenin hikmetini sorgulamaya başlıyorlardı. (O zamanlar Danimarkalı liderler, araba merkezli tasarımın eylem halinde olduğunu görmek için Amerikan şehirlerini ziyaret ettiler; Amerikalılar şimdi bunun tersini görmek için Kopenhag’ı ziyaret ediyor.) Şehirdeki göllerin üzerine döşenecek bir otoyol önerisi protestolara yol açtı. Şehrin merkezindeki işlek bir cadde yayalaştırıldı, ancak o sırada belediye başkanı değişiklikleri yapmak için ölüm tehditleriyle karşı karşıya kaldı.
Petrol krizi, 1970’lerde daha hızlı değişikliklere yol açtı. Pazar günleri benzin sıkıntısı nedeniyle araç kullanmak geçici olarak yasaklandı. Kâr amacı gütmeyen Danimarka Bisikletçiler Federasyonu CEO’su Klaus Bondam, “Çocukken otoyolun ortasında yürüdüğümü hatırlıyorum” diyor. Büyüyen bir çevre hareketi, alternatif ulaşım olarak bisikletlerden bahsetmeye başladı. Şehir sonunda bazı büyük yeni yol projeleri için planlarından vazgeçti, daha fazla caddeyi yayalaştırdı ve diğer alanlarda trafiği yasakladı.
Haberin devamı için tıklayınız..
Haber Kaynağı; https://www.fastcompany.com/90730281/how-the-1970s-oil-crisis-helped-copenhagen-become-a-cycling-paradise