Dyson’ın Bir Elektrikli Araba Tasarlamak İçin Harcadığı 700 Milyon $ Hikayesi
Efsane toz torbasız süpürgenin mucidi ve DYSON şirketinin başkanı James Dyson, yeni kitabından bir alıntıda, şirketinin üst düzey elektrikli araç olan N526 EV’ yi pazara sunma konusundaki nihai başarısız girişimine yol açan birçok dönüm noktasını paylaşıyor.
James Dyson şöyle diyor;
Gövde tasarımını Pete Gammack ile yaptım. Deneyimli araba sahiplerinden tavsiye istememize rağmen, dışarıda bir stüdyo yoktu. Araba tasarlamanın her türlü hilesi vardır ve başlangıçta bunları büyük ölçüde deneme yanılma yoluyla öğrendik. Örneğin, bir arabanın gövdesinden uzun, düz bir çizgi çizmeye çalıştığınızda, aracın ortasında sarkıyormuş gibi göründüğünü keşfettik. Şekli dengelemek için sadece biraz eğriliğe ihtiyacınız var. Bunu Klasik geçmişimden bilmeliydim: Antik Yunan mimarları aynı etki için entasis kullandılar. Parthenon gibi tapınak sütunlarına hafif bir dışbükey eğri vererek, doğrudan göze görünürler.
Ben bir araba fanatiği değilim. Araba yarışlarına veya rallilere gitmem. Boş zamanlarımda araba dergileri okumam. Ben sadece mühendislik ve tasarım açısından otomobillerle ilgileniyorum ve en çok beğendiklerim, Citroen 2CV’ler, Land Rovers ve orijinal 1970 Range Rover gibi gerçekten stil sahibi değiller.
Yine de özellikle 1970’lerden kalma bir Grand Tourer olan ve bence şimdiye kadarki en iyi içten yanmalı otomobil olan Citroen SM’ ye hayranım. Yarım asırlık olabilir, ancak konfor ve özgünlük açısından herkesin elinin altında. Tasarım mühendislerimize araba projemizin başında göstermek, onları cesur ve özgün olmaya teşvik etmek için benimkini getirdim.
2019’un ortalarında, biri önde diğeri arkada olmak üzere bir çift 264 Hp Dyson elektrik motoruyla çok inandırıcı bir arabamız vardı. 2.87 ton ağırlığında olmasına rağmen, EV 0’dan 60 mil / saat hıza 4.6 saniyede çıkabilirdi. En yüksek hızı 125 mil olarak tahmin edildi.
Otomotiv sektöründe yeni çocuklar olduğumuz için tedarikçiler bizden daha fazla ücret talep etti, bu da parçaların faturasının mevcut üreticilere satılanlardan %25 kadar daha yüksek olacağı ve otomobilin üretilmesini pahalı hale getireceği anlamına geliyordu. Ve bayiler yerine doğrudan satmayı planladığımız için, sattığımız her ülkede depolama tesislerine ve finansman anlaşmalarına ihtiyacımız olacaktı. Bunun da ötesinde, ne kadar az araba yaparsanız, o kadar yüksek maliyet olduğu açıktı. Araba, Nispeten düşük bir hacimde, arabayı 210.000 dolardan satmamız gerekecekti. Bu fiyata araba alacak çok insan yok!
Geleneksel otomobil şirketleri de, büyük ölçüde 2015 sonbaharında ortaya çıkan egzoz emisyonları skandalı “Dieselgate” nedeniyle aniden bir elektrikli otomobil geliştirmek için yarıştı. Volkswagen’in yaklaşık 2011’de turbo şarjlı doğrudan enjeksiyonlu dizel motorları programladığı keşfedildi.
“Dieselgate”, otomotiv endüstrisini ve araç sahiplerini dizelden elektrikli hale getirmeye yardımcı oldu. Elektrikli otomobilleri makul bir fiyata yapamazsınız, ancak mevcut otomobil şirketleri, ürün yelpazesinde belirtilen egzoz emisyonlarına ulaşmaya yardımcı oldukları için bunları yapmaya istekliydi. Yani elektrikli arabalardan zarar ederlerse, erdemli görünürken arabaları kirletmekten de kazanç sağlayacakları belli idi. 2019’a kadar, yüksek fiyatlarımızla rekabet etmemizin zor olacağı ve ilerlememiz için riskli olacağı açıktı.
Değişen bu rekabet şartları nedeniyle son anda üretimden çekilme kararı aldık. N526 parlak bir arabaydı. Çok verimli motoru, Çok aerodinamik yapısı vardı ve müthiş bir sürüş keyfi vardı. Ancak, Ondan asla para kazanamazdık ve tüm hevesimize rağmen Dyson’ ın geri kalanını riske atmaya hazır değildik.
Bir projeyi durdurduğunuzda, yapılması gereken korkunç, korkunç bir şeydir. Üzerinde çalışan herkes yaptıklarından heyecan duydu ve biz de pillerde ve motorlarda büyük gelişmelere yol açan heyecan verici ve önemli bir şey yaptığımızı hissettik. Pek çok insanı, hem üzerinde çalışan hem de satın almak isteyenler, hayal kırıklığına uğrattığımızı fark ettik.
2014 yılında rekabetçi bir alana girdiğimizi biliyorduk, ancak rakiplerin çoğunlukla elektrikli otomobil talebini görmezden geldiğine inanıyorduk. Tahmin etmediğimiz şey ise “Dieselgate” ya da aradaki manzaranın bu kadar dramatik bir şekilde değişeceğiydi. Neyse ki 700 milyon dolarlık maliyeti kaldırabildik ve hayatta kaldık. Yine de piller, robotik, hava işleme ve aydınlatma gibi alanlarda çok şey öğrenmek için kendimizi zorladık. Ayrıca tasarım sürecinde bir araç olarak sanal mühendislik ve nihayetinde ürünleri nasıl daha hızlı ve daha ucuza üretebileceğimiz hakkında daha fazla şey öğrendik. Bunların hepsi gelecek için değerli derslerdi.
Kaynak: https://www.fastcompany.com